Vannak országok, ahova Hell néven nem engedték be a magyar energiaitalt

Általában egy sok országba exportáló cég szereti a termékeit nagyjából azonos neveken forgalmazni világszerte. Könnyebb így az értékesítés, a marketing, ha pl. a vébén megjelenítenek egy logót, a világ nagy részén tudni fogják, hogy miről is van szó. 

Ugyanakkor a minél több piacot uralni kívánó nagy cégek időnként kompromisszumokra kényszerülnek, hogy egyik vagy másik országba bejussanak. Nem föltétlen olyan komoly dolgokról van szó, mint hogy a Google hajlandó cenzúrázni a keresőjét a kínai kommunisták kedvéért, hanem a névhasználatról.

Van, hogy egy italt bizonyos országokban nem forgalmazhatnak a saját nevén

Van, hogy védjegy-viták miatt (ebbe futott bele a Monster Oroszországban, ahol évekig Black Monster néven futottak, egyszerűen azért, mert a "Monster Energy" nevet más már levédette és használta előttük az országban), de vannak ennél érdekesebb helyzetek is, az egyikkel éppen a magyar Hell cég került szembe.

Ugyanis míg idehaza csak néhány szubkult konteóblog képes tök komolyan leírni, hogy a szikszói italgyárat sátánista gonoszok üzemeltetik, mert egy ördögfejet rajzoltak az aludobozokra és pokolnak nevezik el a terméküket, vannak országok, ahol ezt komolyabban veszik a vallási előírások miatt.

A Hell elég jól alkalmazkodó, úgy is mondhatnám, a jég hátán is megélő, legalábbis megélni és pár évnyi zsíros profitot termelni szándékozó vállalatnak tűnik. Amikor itthon a chipsadó megjelenése miatt drágultak az enegiaitalok, a taurin kukázása mellett nem a kisebb koffeintartalmú termékek gyártása fele indultak el (mint monduk a szintén hazai Bomba a maga nem túl erős 15 milligrammjával), hanem elkezdtek koffeinmentes italt gyártani más helyettesítő anyagokkal, amelynek elvileg azonos volt a hatása klinikai teszteken.

Párszor ittam olyat, nem vagyok szakértő, de (akkor még) éreztem a hatását (ma már a többinek se nagyon érzem). Persze magát az ötletet nem ők találták ki, de idehaza az elsők közt voltak, akik ilyesmivel próbálkoztak, emlékeim szerint még a fővárosban töltött Watt gyártott hasonlót. Az ital annyira nem lett népszerű, utána ki is vezették, de jól mutatta a márka szándékát a kreatív megoldásokra.

28685260_402674426847195_7294922697246085129_n.jpgForrás: Heed Energy Drinks Malaysia

Ezt tették akkor is, amikor már Európán kívül terjeszkedve azzal szembesültek, hogy Hell néven ördögfejecskével bizony egy-két országban nem nagy jövője lesz az italnak. Ezért alternatív neveket és logókat találtak ki. Nehéz innen követni, hogy hol éppen melyik kapható most is, de 

  • Malajziában és Tádzsikisztánban jelenleg is Heed néven kapható az ital, az ördögfejet pedig átmaszkírozták egy jól fésült fiatal srácra (a szó utalhat törődésre, figyelemre és hedonizmusra is), itt a "Gives You Power Like Hell" (korábban a magyar nyelvű reklámokban "pokoli erő minden nap"-ra fordították) szlogent is lecserélték a kevesebb vizet zavaró "Your energy, your life"-ra (a te energiád, a te életed).
  • Izraelben és több arab országban maradt a név, csak az ördögfej-ábrázolás nem mehetett, így azt egy felkiáltójelre cserélték.

Fotók: Dirtydrink Energy

  • Kuvaitban Fire (tűz) néven kezdték el árulni az italt, és az ördögfejet is lángnyelvre cserélték. Itt sem találtam infót arról, hogy a termék kapható-e még, de 2011 árpilisában a legnépszerűbb energiaitalok közt nem szerepelt.
  • Több arab országban pedig faék egyszerűséggel Hello energiaital néven kezdték el árulni, a karikából kikerült az ördögfej, lett belőle O betű. Ez nyilván a legkevésbé problémás, vélhetően ez volt a cég első megoldása a kérdésre. Könnyen lehet, hogy ez már nem kapható, hiszen nagyon triviális a név, így nem csak (a Hellt másoló) energiaitalok, de még áramszolgáltatók is futnak ezen a néven.